If you want to contact Amandine FABRY, get a price or order a plaid, please send an email to: info@amandinefabry.be
Drawn to the heart of textiles by an understanding of the thread’s path through the weave, I’ve been fascinated – from the very first technical decoding – by the graphic representation of woven fabrics, by their graphic power, by the effectiveness of this binary code which, in its complexity, brings together the sensible and the intelligible.
It was through the hand that this language opened up to his curiosity.
The hand, an extremity of sensitive and intelligible expression, sorts out its own impulses, understands its gestures, observes its commands and reads its movements. Hands shake and cogitate. Their reflections are imprinted in the material and become verb through doing.
The threads that have found their way into her hands and that she has come to weave as she seeks to string together answers, weave distance and certainly bind meaning, have first allowed her to heal the interstices before allowing her to think about their condition.
Amandine Fabry, born in 1977, is a Belgian textile designer. Her interests and career lie at the heart of the textile material and its challenges. She has been working in the textile sector for over twenty years, in a variety of positions and in a wide range of practices, and through weaving she has brought together her passion for and questions about the very definition and production of a fabric. Passionate about the practice of weaving, she has identified a language to be explored both in the design of woven fabrics and in the graphic strength of their representations. She began her career as a senior designer in the automotive industry, where she carried out research and development for a number of marketed models.
In 2003, when the textile design course was launched at the Royal Academy of Fine Arts (ArBA-EsA), she joined the teaching team and, alongside the successive professors, co-constructed the workshop’s teaching project.
Over the years, her teaching, focus on the practice of weaving, has become an act of transmission and sharing, giving this ancestral practice a contemporary twist and highlighting its rich complexity, between know-how, creativity and cultural heritage.
She also co-founded the habit-T design studio, a textile design and production workshop aimed at revitalising hand-weaving and exploring new ways of writing textiles. This project has been showcased at numerous exhibitions and contemporary design fairs. In 2007, habit-T was shortlisted for the final jury of the European Émile Hermès prize, and in 2008 it was awarded the prize at the Liège Design Biennial.
Amandine Fabry currently divides her time between teaching, the development of her tramesFACTICES project and research in the industrial sector, combining transmission, artistic exploration and technical innovation. .

Si vous voulez contacter Amandine FABRY, obtenir un prix ou commander un plaid, merci d’envoyer un mail à : info@amandinefabry.be
Aspirée au cœur de la matière textile par la compréhension du chemin du fil dans le tissage, elle est – dès les premiers décodages techniques – fascinée par la représentation graphique des tissus tissés, par leur puissance graphique, par l’efficacité de ce code binaire qui renferme en sa complexité un rapprochement entre sensible et intelligible.
C’est d’abord par la main que ce langage s’est ouvert à sa curiosité.
La main, extrémité d’expression sensible et intelligible, trie ses propres élans, comprend ses gestes, observe ses commandes et lit ses mouvements. Les mains s’agitent, cogitent. Leurs réflexions sont imprimées dans la matière et deviennent verbe par le faire.
Les fils qui se sont retrouvés dans ses mains et qu’elle est venue à tisser en cherchant à ficeler des réponses, à tramer de la distance et certainement à lier du sens lui ont d’abord permis de panser des interstices avant de lui permettre de penser leur condition.
Amandine Fabry, née en 1977, est une designer textile belge. Ses intérêts et son parcours se situent au coeur de la matière textile et de ses enjeux. Actrice du secteur textile depuis plus d’une vingtaine d’années dans des postes divers et des pratiques multiples, elle croise – au travers de la pratique du tissage – son engouement et ses questionnements autour de la définition et de l’élaboration même d’un tissu. Passionnée par la pratique du tissage, elle y cerne un langage à explorer aussi bien dans la conception des tissus tissés que dans la force graphique de leurs représentations. Elle a débuté sa carrière en tant que senior designer dans l’industrie automobile, où elle a mené des recherches et développements pour de nombreux modèles commercialisés.
En 2003, lors de l’ouverture du cursus de design textile à l’Académie Royale des Beaux-Arts (ArBA-EsA), elle rejoint l’équipe pédagogique et co-construit, aux côtés des titulaires successives, le projet de cet atelier.
Au fil des années, son enseignement centré sur la pratique du tissage est devenu un acte de transmission et de partage, donnant à cette pratique ancestrale un souffle contemporain et mettant en lumière la richesse de sa complexité, entre savoir-faire, créativité et héritage culturel.
Elle a également cofondé le studio de création habit-T, un atelier de création et de production textile visant à revaloriser le tissage manuel et à explorer de nouvelles écritures textiles. Ce projet s’est illustré à travers de nombreuses expositions et salons de créations contemporains. Parmi ses distinctions, habit-T a été sélectionné en 2007 pour le jury final du prix européen Émile Hermès et a reçu, en 2008, le prix de la biennale de design de Liège.
Actuellement, Amandine Fabry se déploie entre l’enseignement, le développement de son projet tramesFACTICES et des recherches dans le secteur industriel, articulant ainsi transmission, exploration artistique et innovation technique.